puk met de grote oren

puk met de grote oren

Puk met de grote oren is een lesmethode voor het basisonderwijs dat focust op het versterken en trainen van de executieve functies bij kleuters. Het prentenboek met bijbehorende werkvorm focust op het ontwikkelen van de reactie inhibitie, één van de zeven executieve vaardigheden die we nodig hebben om ons gedrag te sturen. Reactie inhibitie helpt de impulsen van binnenuit en prikkels van buitenaf te remmen, waardoor je eerst nadenkt voordat je iets doet.

 

Het prentenboek gaat over eigenwijze hond Puk die haar grote oren maar niet wil gebruiken om te horen. Ze is ondeugend en luister niet naar haar baas Sam. Op een dag raakt ze Sam kwijt. Puk ontdekt dat het soms toch best handig is om af en toe haar oren te gebruiken. Samen met Puk leren kleuters stap voor stap om hun oren te gebruiken. Met de bijbehorende werkvorm beantwoorden ze vragen en leren spelenderwijs de reactie inhibitie te ontwikkelen.

 

Dit project heb ik afgerond met een 9,3! Hierbij heb ik een 9 ontvangen voor Vertellen & Maken, een 9 voor Onderzoeken & Ontwerpen en een 10 voor Positioneren & Ondernemen.

 

Datum: 27 januari 2025

Planten In de Toekomst

Planten in de toekomst

Een halfjaar lang werkte ik samen met vier studiegenoten aan het maken van een zine. Na vele brainstormsessies vonden wij ons onderwerp: Planten In de Toekomst en samen richtte wij studio PIT op. We onderzochten ieder twee planten of organismen en keken hierbij naar welke voor- en nadelen deze hadden mochten ze uitsterven door klimaatverandering. Is het belangrijk om deze plant te beschermen? Hierbij hoopte we dit thema ook meer op de kaart te zetten. Door middel van beeld laten wij ons onderzoek zien. Het boek zelf is een fictief verhaal gebaseerd op feiten. De vormgeving is gebaseerd op vijf onderzoeksdossiers en daarnaast erg rustig en minimalistisch gehouden. De kaft van de zine is los gemaakt door middel van lasersnijden. Zo hebben we elke zine voorzien van een eigen unieke kaft. Uiteindelijk hebben we 60 oplage gedrukt en verkocht. Ik ben ontzettend trots op het resultaat dat wij hebben neergezet.

 

Datum: 7 juni

Studio PIT: Michelle Bonnouvrié, Rick Goedegebuure, Merel Kox en Steven Voogt

redactionele illustratie

redactionele illustratie

Tijdens het semester Visual education & Visual journalism van mijn studie zijn we aan de slag gegaan met het maken van beeld bij nieuwsartikelen. Zo ook voor het artikel ‘hondenweer, motregen, spreeuwenwolken’. Uit het artikel blijkt dat dieren zich hebben aangepast aan bepaalde weersomstandigheden. In het artikel worden dan ook drie weersomstandigheden behandeld; regen, wind en zon. Hierbij worden voorbeelden van dieren gegeven en hoe zij omgaan met dit weer. Wat mij opviel was dat mensen iets nodig hebben om zich te beschermen tegen het weer. Denk aan een paraplu of zonnebrand, terwijl dieren zich al hebben aangepast. Daarom heb ik voor dit artikel drie dieren geïllustreerde en geanimeerd die de mens beschermen tegen de weersomstandigheden waar zij zich op aangepast hebben. Tijdens dit proces heb ik een leuke nieuwe stijl uitgeprobeerd en ontdekt.

 

Datum: 14 juni 2023

adam

adam

In het semester Visual education en Visual journalism tijdens mijn studie kregen wij in opdracht van Nationaal Monument Kamp Vught een biografie toegewezen van een slachtoffer van de Tweede Wereldoorlog. In duo’s mochten wij dit verhaal gaan vertellen in de vorm van een animatie. Wij hebben het verhaal van Adam Szczerkowski toegewezen gekregen. Een Poolse soldaat die wegens verboden contact met een Duitse vrouw naar kamp Buchenwald werd gebracht. Daar is hij onterecht en onschuldig geëxecuteerd voor de misdaden van een ander. Een zeer heftig verhaal waar wij helemaal ingedoken zijn. Tijdens deze productie van 15 weken lag de focus lang op het uitwerken van het verhaal en het recht doen aan Adam. We ontwikkelde een verhaal waarin Adam zoekt naar zijn identiteit, deze kwijtraakt en daarna weer terugvindt. Hierna heb ik me gefocust op het uitwerken van de achtergronden en de animaties in After Effects. Mijn partner heeft de frame by frame animatie gemaakt. Samen zijn we tot bovenstaand eindresultaat gekomen.

 

Datum: 12 juni 2023

Samenwerking: Michelle Bonouvrié

Voice-over: Frederik Haiber

Infographic Kamp Vught

Infographic kamp Vught

Tijdens het blok Visual Journalism & Visual Education in mijn studie zijn wij aan de slag gegaan met een heftig onderwerp. Van Nationaal Monument Kamp Vught kregen wij de opdracht om een infographic te maken over een bepaald onderwerp. Ik kreeg de volgende vraag: ‘Welke sanitaire voorzieningen hadden de gevangenen in Kamp Vught?’ Deze vraag moest beantwoord worden in de vorm van een infographic voor een jonge doelgroep van 9 tot 12 jaar. Ik heb er voor gekozen om de sanitaire voorzieningen vooral illustratief te laten zien en met tekst te verduidelijken.

 

Datum: 2 maart 2023

Kaartspel

Kaartspel

Tijdens het studieproject boek in beeld kregen wij de mogelijkheid om een vrije opdracht in te vullen. Dit moest wel een link hebben met het boek de brief voor de koning. Ik heb ervoor gekozen om een traditioneel kaartspel te maken. Het boek is hier zeer geschikt voor aangezien het vol zit met koninkrijken, ridders, koningen en koninginnen. Daarom heb ik de welbekende koninkrijken Dagonaut, Unauwen en Evielan gekoppeld aan een symbool van het kaartspel. Ook de tolheer en tolvrouw hebben een symbool gekregen. In deze opdracht wilde ik me vooral focussen op karakter design. Daarnaast stond het maken van een fysiek (kaart)spel nog hoog op mijn bucket-list. Ontzettend leuk daarom dat ik de kans heb gekregen tijdens mijn studie om dit te realiseren!

 

Datum: 24 januari 2023

Boektrailer

Boektrailer

Tijdens het studieproject boek in beeld heb ik een boektrailer gemaakt voor het iconische kinderboek de brief voor de koning. Deze animatie heb ik gemaakt als cut-out animatie in After Effects. Ik wilde graag een analoog effect creëren. Ik heb er daarom voor gekozen om te experimenteren met een papier textuur. Daarnaast heb ik de illustraties voorzien van een witte rand, wat een paper cut-out effect geeft. De drop shadow zorgde ervoor dat het stop-motion idee helemaal compleet was. Ik ben daarom ook erg trots op dit eindresultaat en met een super beoordeling van mijn docenten ga ik met trots het nieuwe semester in!

 

Datum: 24 januari 2023

Boekcover

Boekcover

Voor het studieproject boek in beeld heb ik van het iconische kinderboek de brief voor de koning een nieuwe kaft ontworpen. Graag wilde ik dat de cover minimalistisch zou worden maar tevens ook de doelgroep aan zou spreken. Na lang experimenteren ben ik op deze definitieve versie uitgekomen. Een leuke boekcover waar ik erg trots op ben!

 

Datum: 24 januari 2023

Informatie spread

Informatie spread

Tijdens het blok visual journalism van mijn studie kregen wij de opdracht om een informatieve spread te maken aan de hand van een zelfbedacht sprookje. Aan de hand van mijn sprookje, Elena en het toverbos, heb ik deze informatieve spread ontworpen en geïllustreerd. Op deze manier krijgen de lezers meer (beeldende) informatie over het sprookje.

 

Datum: 16 juni 2022

Slow mode

Slow mode

Als afsluiting van mijn opleiding Communicatie & Multimedia Design heb ik mijn afstudeerstage voor de Provincie Noord-Brabant gedaan. Ik werkte hier een halfjaar voor het jongerenprogramma GRUTS van de erfgoedafdeling. Samen met mijn afstudeerpartner heb ik me bezig gehouden met de vraag:

 

“Hoe kan het Emmausklooster in Velp dienen als rust- en ontspanningsplek die jongeren tussen de 18 en 30 jaar uit Noord-Brabant en Gelderland aanspreekt?”

 

Ons proof of concept is een programma genaamd Slow Mode. Dit programma wordt door het Emmausklooster in Velp gedraaid en is speciaal ontwikkeld voor jongeren die willen ontsnappen uit de drukte van het dagelijks leven. Het programma wordt begeleid door fysieke kaarten en audio. De audio wordt beluisterd via audiocassettebandjes en een walkman. Hieronder is een sfeervideo van het Slow Mode programma te zien.

Slow Mode is een weekprogramma voor jongeren die even willen ontsnappen aan de drukte van het dagelijks leven. De deelnemers maken gebruik van kaarten die ze begeleiden door de ervaring. Deze bevatten oefeningen, de planning en activiteiten. De kaarten worden ondersteund door audiofragmenten op audiocassettebandjes. De ervaring begint thuis waar vijf dagen van tevoren de kaarten worden toegestuurd en eindigt thuis waar de deelnemers door middel van een unieke code toegang krijgen tot extra oefenmateriaal.

De deelnemers meten hun voortgang door op voorhand en achteraf een vragenlijst in te vullen via de website. Aan de hand van de antwoorden wordt een uniek Kapucijn karakter gegenereerd. Deze twee Kapucijnen kunnen naderhand met elkaar worden vergeleken.

Op het klooster zelf nemen de deelnemers deel aan verschillende activiteiten zoals tuinieren in de kloostertuin. Daarnaast worden via de kaarten meerdere oefeningen aangeboden voor in de vrije tijd. Denk hierbij aan mindfullness, meditatie of yogaoefeningen. Maar ook kaarten die de deelnemers helpen met hun telefoongebruik. Belangrijk is wel om te vermelden dat alles vrijblijvend is.

Door dit fysieke eindresultaat komen zowel de wensen van het Emmausklooster als de behoeftes van de doelgroep tot zijn recht. Het ritme en de rust van het klooster komen terug en daarnaast dient deze tool als handvaten om meer rust in het dagelijks leven aan te brengen en wordt deze op een duurzame en nostalgische manier aangereikt aan de doelgroep.

 

Datum: 2 juli 2021

Afstudeerpartner: Iris Degen